الجمعة , 23 أغسطس 2019

أسماء محفوظ:العسكر مش شاطر غير في سحل البنات

شنت الناشطة السياسية، أسماء محفوظ، هجوما حادا علي المجلس الاعلي للقوات المسلحة، متهمة إياه بالتسبب في مجزرة رفح التي اسفرت عن مقتل 20 ضابطا جنديا و ضابطات مصريا .

و قالت اسماء علي تويتر : ” قيادات جيشنا فاشلة وبتتشطر على الشباب المدنين العزل من السلاح وشاطرين اوي في سحل البنات في التحرير لكن عند حماية امن مصر ملهمش فيه” .

و تابعت، ” : دم الجنود اللي ماتت انهاردة في ذنب المجلس العسكري والمخابرات الحربية ولازم يتحاكمو ” .

و حملت اسماء، الرئيس مسئولية ما حدث هو الاخر قائلة :” حلفانه على اعلان دستوري ينزع منه اهم صلاحياته وكل فشله معتمد على الاعلان ده، لكن المسئول الاول والحقيقي هو المجلس العسكري ” .

و اردفت : ” حتى المخابرات الحربية اتحولت لمراقبة النشطاء السياسين في مصر وسايبين أعداء مصر الحقيقين ، المجلس العسكري لازم يتحاكم قبل ما مصر تضيع ” .

و واصلت، ” دم الجنود في رقبة المجلس العسكري اللي شاغل نفسه بالدستور وسن القوانين والتشريع متجاهلاً دوره الأساسي بالحفاظ على أمن مصر الخارجي”

و طالبت اسماء بإقالة المشير محمد حسين طنطاوي، وزير الدفاع قائلة، ” مهزلة لو متمش اقالة وزير الدفاع وحاكمة جيع اعضاء المجلس العسكري اللي بيودو مصر في داهية وأفسدو الجيش المصري وتحويل دوره لقتل المصريين “

و انهت تغريداتها قائلة : ” بسهولة مسلحون يستولون على مدرعة جيش، ما أصل طنطاوي كان شاطر اووي في تطوير مهارة الجيش المصري في صنع الاجهزة المنزلية فيحمو ازاي البلد” .

 

شاهد أيضاً

سمية الألفى : فاروق الفيشاوي راح عند ربنا اللى أحن عليه من السرطان

سمية الألفى باكية: فاروق الفيشاوي راح عند ربنا اللى أحن عليه من السرطان