الأربعاء , 21 أغسطس 2019

تأجيل محاكمة مرتضى منصور بتهمة سب وقذف ممدوح عباس

مرتضى-منصور-300x150

قررت محكمة جنح العجوزة، برئاسة المستشار سمير سكر، وسكرتارية سامي غريب، تأجيل محاكمة رئيس نادي الزمالك الحالي، لاتهامه بسب وقذف ممدوح عباس، لجلسة 29 فبراير القادم، لحين ورود تقرير الإذاعة والتلفيزيون عن الإسطوانة المقدمة بتفاصيل الواقعة.
وكان ممدوح عباس، رئيس نادي الزمالك الأسبق، قد تقدم ببلاغ ضد الرئيس الحالي للنادي، والذي يتهمه فيه بسبه وقذفه خلال مؤتمر عُقد بالنادي في تاريخ الـ 28 من فبراير الماضي، وقال المشكو في حقه طبقًا للدعوى خلال المؤتمر،: “يخربيتك قرفتنا وعمال تعيط ويجي تقرير الجهاز المركزي للمحاسبات بإهدار المال العام في سنوات ممدوح عباس 982 مليون جنيه.. على مسؤليتي الكلام ده، ده كلام الجهاز المركزي للمحاسبات، عشان تشوفوا الراجل ده عمل إيه، سيبكم أن اليد طفشت، والطايرة طفشت، أنا بكلمكم عن إهدار 982 مليون جنيه “.

وتابع الرئيس الحالي لنادي الزمالك في حق المدعي، مخاطبًا الجمعية العمومية لنادي الزمالك،: “يا أعضاء الجمعية العمومية ده راجل لو جه المفروض يتعلق على باب النادي، أنت مش كنت موظف في شركة النصر وبتاخد 30 جنية، المليارات دي جبتها منين؟؟ من الدولة العبيطة.. إنت خربت النادي رياضيًا وإنشائيًا، وبلطجية وعيال بتضرب حقن وسنج وستات بتتعاكس”.
وقدم دفاع المدعي “سي دي”، يحتوي على فيديو للمؤتمر الذي عقد بنادي الزمالك، وورد فيه تلك العبارات في حقه، والتي تنطوي على سب وقذف.

شاهد أيضاً

سمية الألفى : فاروق الفيشاوي راح عند ربنا اللى أحن عليه من السرطان

سمية الألفى باكية: فاروق الفيشاوي راح عند ربنا اللى أحن عليه من السرطان